pisaukedah@gmail.com

sekiranya anda mahu berkongsi maklumat atau menyumbangkan artikel sila emailkan kepada Pisau Kedah.-Terima Kasih- pisaukedah@gmail.com

Catatan Popular

Rakan di blog

Wednesday, October 31, 2012

Pendedahan Pelajar Malaysia Yang di Kaitkan Dengan Al_Qaeda




SUNGKAI – Dia adalah seorang pelajar kolej yang suka bersendirian dan lebih suka berdoa dan solat berseorangan di masjid yang sering dikunjungi.

Ini menimbulkan rasa aneh di kalangan jemaah lain kerana solat berjemaah digalakkan dalam Islam dan menjadi salah satu sebab mengapa umat Islam pergi ke masjid atau surau.

“Dia kerap pergi ke masjid, tetapi dia akan bersembahyang bersendirian dan tidak akan menyertai kami,” kata seorang jiran di Beranang.


“Dia kelihatan seperti budak yang baik dan bagus walaupun sangat pendiam dan tidak suka bergaul. Apabila saya menegurnya, dia akan membalas senyuman tetapi dia tidak akan berhenti untuk berbual,” tambah jiran.

Muhamad Razin Sharhan Mustafa Kamal, 21, yang telah ditahan di Lubnan kerana disyaki mempunyai kaitan dengan al-Qaeda, adalah seorang pelajar yang pendiam dan baik, kata rakan kolej dan warden.

Pelajar Kolej Yayasan Felda Trolak di Sungkai, Mohd Razali Husin berkata dia terkejut apabila mendengar berita penangkapan Razin.

Dia menyifatkan Razin sebagai seorang yang kuat agama dan pendiam.

“Saya bertemu dengannya pada bulan Julai 2011 apabila kami mendaftar untuk kursus Diploma Sains Komputer di kolej. Kami kemudian menjadi kawan.

“Razin tidak pernah membuat apa-apa masalah dengan pensyarah atau pelajar lain dan kita biasanya dapat mencari dia di surau,” kata Razali.

Dia menambah, Razin cemerlang dalam pelajarannya dan tidak pernah bercakap tentang Timur Tengah atau jihad.

“Kami terputus hubungan apabila mula menjalani latihan praktikal pada bulan September di organisasi yang berbeza.”

Razali dan warden tidak pernah mendengar tentang penangkapan Razif Mohd Ariff yang telah ditangkap dengan Razin di Lubnan kerana disyaki mempunyai kaitan dengan al-Qaeda.

Razif, 30 dipercayai telah merekrut Razin menyertai militan (dan bukan sebaliknya seperti yang dilaporkan sebelum ini).

Warden, yang tidak mahu namanya disiarkan, berkata Razin adalah seorang pelajar yang baik dan tidak mempunyai sebarang masalah disiplin.

Dia berkata Razin, yang bergraduat tahun ini, sering memetik ayat-ayat al-Quran dalam perbualannya.

“Tak ada apa-apa yang luar biasa mengenainya,” katanya.

Maklumat daripada Lembaga Pertubuhan Peladang (LPP), Razin bekerja dengan LPP di Melaka selama dua minggu dari 18 Oktober sebagai seorang pembantu hal ehwal ekonomi.

Timbalan Pengarah Bahagian Perkhidmatan Pengurusan, Zulkifly Ismail berkata: “Walau bagaimanapun, dia tidak memberi kesemua dokumen yang relevan seperti laporan perubatannya. Dia tidak hadir untuk bekerja sejak 3 Oktober, jadi kita tidak mengesahkan kedudukannya. “

Pengarah LPP Melaka Mohd Fauzi Badron menambah: “Apabila dia tidak melaporkan diri untuk bekerja selama tiga hari, saya menghantar pegawai saya untuk memeriksa bilik yang disewa. Mereka mendapati motosikalnya, komputer riba dan pakaian di rumahnya yang terletak di pusat bandar. Ia kelihatan seolah-olah dia tidak ke mana-mana.

“Dia kelihatan seperti lelaki biasa.”

Rupa-rupanya, keluarga telah membuat pemeriksaan dengan Jabatan Imigresen untuk mencari di mana Razin berada dan mendapati dia telah meninggalkan negara.

Ibu bapa Razin tidak dapat dihubungi untuk mendapatkan komen.

Tidak banyak yang diketahui tentang keluarganya kerana suami dan isteri dan anak tunggal mereka tidak suka bergaul, menurut jiran-jiran mereka di pinggir bandar Beranang.

Seorang jiran, yang enggan namanya disiarkan, berkata ahli keluarga ini jarang dilihat di luar rumah mereka dan mereka tidak bergaul dengan orang lain.

Seorang jiran, Walid, berkata Razin tidak bercampur dengan lelaki lain di kejiranan.

Dia berkata budak lelaki itu kerap pergi ke masjid, tetapi solat dan berdoa sendirian.

Apabila diberitahu bahawa Razin adalah salah seorang suspek yang dikaitkan dengan al-Qaeda, Walid berkata: “Saya tidak fikir dia mampu menjadi anggota militan.” – mStar Online

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Artikel Tekini Media Kedah


Sumber Rujukan: Tutorial Create Recent Post Blogspot | Anastasyea Blog

Pisau Kedah Blog