pisaukedah@gmail.com

sekiranya anda mahu berkongsi maklumat atau menyumbangkan artikel sila emailkan kepada Pisau Kedah.-Terima Kasih- pisaukedah@gmail.com

Catatan Popular

Rakan di blog

Tuesday, October 30, 2012

(Patut Baca) Azizan Razak Punca Sebenar KCB Tanggung Beban Kewangan Projek 99 East Di Langkawi



Pihak Blogger pencacai PAS Kedah masih lagi tak faham dan bengap dalam isu projek 99 East di Langkawi apabila menuduh Kerajaan Pentadbiran BN dahulu yang telah menyebabkan Kerajaan Negeri pentadbiran PAS menanggung beban di atas projek berkenaan.

Yang hendak membatalkan projek berkenaan adalah Kerajaan Negeri pentadbiran PAS setelah menganggap pemilikan saham 20% dalam syarikat 99 East Langkawi SDN BHD oleh Kedah Corporation Berhad (KCB) tidak berbaloi kerana gagal memenuhi sikap tamak Azizan Razak yang mahukan jumlah saham lebih dari seperti apa yang di janjikan di awal perjanjian usahasama diantara KCB dan Syarikat Terra Monda (S'pore) Ltd.

Harus di ingat projek yang bernilai RM1.9 billon itu kesemuanya di laburkan oleh syarikat Terra Monda, dan KCB hanya menyediakan tanah sahaja untuk di bangunkan projek 99 East di Langkawi.

Mengapa perlu Azizan Razak bersikap bodoh sombong dan tamak mahukan lebih dari 20% saham dalam syarikat 99 East Langkawi Sdn Bhd sedangkan KCB hanya sediakan tanah untuk di bangunkan dan tanah yang hendak di bangunkan itu harus di ingat bukannya di jual kepada pelabur seperti mana yang telah di lakukan Kerajaan Negeri pentadbiran PAS apabila menjual tanah wakaf Madrasah Salihiah kepada Sonny Ho untuk di bangunkan pusat membeli belah.

Selepas gagal mendapatkan saham lebih dari 20%, Azizan Razak tanpa berfikiran panjang serta di cucuk orang sekelilingnya mahu membatalkan projek berkenaan pulak yang akan membebankan syarikat KCB untuk menanggung beban kewangan bagi membatalkan perjanjian dengan syarikat Terra Monda (S'pore) Ltd.

Sebenarnya projek berkenaan bukan saja pihak Kerajaan Negeri mendapat perolehan saham 20% dalam 99 East Langkawi Sdn Bhd melalui KCB. Kerajaan Negeri boleh mendapat perolehan cukai dari keuntungan pelaburan serta penyediaan perkhidmatan.

Ternyata yang menyebabkan KCB menanggung beban kewangan untuk membatalkan projek 99 East di Langkawi adalah sikap ketamakan dan kebodohan Azizan Razak selaku pengerusi KCB.

Setelah tidak mahu bertanggungjawap Azizan Razak mengatakan perjanjian projek berkenaan di antara KCB dan Terra Monda, KCB tidak memiliki tanah yang di janjikan di Bukit Malut Langkawi kerana tanah berkenaan di miliki sebahagian besarnya oleh Permodalan Kedah Berhad (PKB) salah satu syarikat GLC Kerajaan Negeri yang di pengerusikan Azizan Razak.

Lawak gila bila membuat alasan tanah yang di janjikan kepada Terra Monda di bangunkan itu tidak di miliki KCB yang di pengerusikannya maka menjadi salah satu punca untuk di batalkan.

Hakikatnya pengambilan tanah tu boleh di lakukan Azizan Razak dari PKB ke KCB kerana kedua syarikat GLC Kerajaan Negeri di miliki penuh Perbadanan Menteri Besar Kedah (PMBKed) itu sebenarnya di pengerusikan oleh Azizan Razak selain itu Azizan Razak mempunyai kuasa eksekutif di setiap GLC Kerajaan Negeri.


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Artikel Tekini Media Kedah


Sumber Rujukan: Tutorial Create Recent Post Blogspot | Anastasyea Blog

Pisau Kedah Blog