pisaukedah@gmail.com

sekiranya anda mahu berkongsi maklumat atau menyumbangkan artikel sila emailkan kepada Pisau Kedah.-Terima Kasih- pisaukedah@gmail.com

Catatan Popular

Rakan di blog

Wednesday, June 20, 2012

@AmenoWorld di kantoikan @TunFaisal membabitkan @PapaGomo



UMB pun bantu promosikan Hari Belia Negara 2012. 

Saya malas nak ambil peduli tentang perselisihan peribadi di antara blogger tertentu. Sebab utamanya, saya kenal mereka dan saya tahu apa masalah mereka yang sebenarnya. Saya bekerja dengan mereka semasa Pilihan Raya Kecil dan program-program tertentu; dan saya lebih kenal perangai mereka berbanding menteri, pegawai menteri, pegawai timbalan Perdana Menteri; pegawai dan Setiausaha Akhbar Perdana Menteri. Saya kenal mereka sebelum mereka menjadi 'rich & famous' dan paling penting saya kenal mereka di lapangan, cara kerja dan kaedah spin mereka.

Ikutkan, memang saya malas nak ambil port. Bagaimana pun saya terpanggil untuk menulis artikel ini untuk membetulkan fakta dari tulisan amenoworld bertajuk "Papagomo tumbuk blogger UMB" yang tidak tepat dan tidak betul sebelum ia menjadi fitnah. 

Dalam blognya, amenoworld memetik emel yang diterimanya, berbunyi:

Isu nya adalah dendam lama Papagomo terhadap Blogger APA. Papagomo (Nama sebenar Wan Azri, sila rujuk gambar Papagomo) seorang blogger yang bongkak dan angkuh ini, pada kejadian itu dikatakan berada diluar dewan lalu menumbuk blogger APA.

Blogger APA naungan UMB yang diterajui Tun Faisal (Exco Pemuda Umno Msia) ini dikatakan telah mengeluarkan gambar rumah, kereta dan beberapa gambar peribadi Papagomo didalam blognya. Oleh itu ianya mengundang kemarahan Papagomo dan terus berdendam dengan blogger APA.


Fakta yang perlu saya perbetulkan di sini:

Pertama: APA bukan blogger di bawah naungan UMB. APA pernah bernaung di bawah kumpulan Papagomo dalam sebuah operasi khas dan kemudiannya meninggalkan kumpulan itu untuk bernaung di bawah UMB di atas sebab yang dia lebih ketahui. Bagaimanapun oleh kerana sukar untuk mematuhi sepenuhnya kod etika UMB, sebagai sebuah jentera parti, akhirnya APA menarik diri dari UMB untuk menjadi blogger yang bebas dari mana-mana kumpulan.

Tun Faisal selaku ketua UMB ini juga adalah seorang pegawai khas kpd DS Hishamuddin dan Papagomo pula adalah blogger naungan DS Shabery Cheek. Pepecahan kumpulan blogger UMB, DS Hishamuddin dan kumpulan blogger DS Shabery Cheek (Papagomo) semakin kritikal.

Persoalannya disini adakah kumpulan blogger UMB kendalian Tun Faisal yang ber boss kan DS Hishamuddin ini memang mengatur strategi untuk menghentam DS Shabery Cheek, Papagomo and then geng? Adakah ini strategi DS Hishamuddin untuk menghancurkan semua "Rival" nya didalam Umno ataupun ini memang perangai kurang ajar Papagomo yang semakin berlagak, sombong, angkuh dan "demanding" ini?


Kedua: Fakta bahawa UMB adalah di bawah naungan Dato Seri Hishammuddin dan Papagomo adalah di bawah naungan Dato Seri Shabery Cheek adalah SALAH sama sekali. UMB TIDAK ADA KAITAN sama sekali dengan Dato Seri Hishammuddin. UMB adalah jentera parti di bawah Pergerakan Pemuda UMNO Malaysia. UMB tidak menerima peruntukan daripada mana-mana menteri dan berusaha keras mencari sumbangan dari pelbagai pihak (selalunya tidak mencukupi) untuk melaksanakan pelbagai program, termasuk membantu Pilihan Raya Kecil dan Pilihan Raya Negeri Sarawak.

Ketiga : Tidak ada maklumat yang membuktikan Papagomo bernaung di bawah Dato Seri Shabery Cheek; dan saya tidak peduli. UMB mempunyai hubungan yang baik dengan Dato Seri Shabery dan turut membantu mempromosikan Hari Belia Negara 2012 dan Himpunan Jutaan Belia 2012 di Putrajaya. Walaupun begitu, saya difahamkan semua blogger dan cybertroopers UMB yang hadir semasa program di Bukit Kiara memang berasa terkilan dengan Dato Seri Shabery kerana tidak memberikan pengiktirafan yang sewajarnya kepada mereka di dalam ucapan beliau. Saya tidak hadir program tersebut kerana ada mesyuarat lain di Putrajaya, tetapi itulah keluhan blogger-blogger UMB yang kecewa dengan ucapan Menteri Belia dan Sukan.

Keempat : Pertembungan Papagomo dan APA, adalah pertembungan peribadi - jadi tidak perlu libatkan UMB, Dato Seri Shabery dan Dato Seri Hishammuddin. Semua ini tiada kena mengena. Pada saya, agak kebudak-budakan untuk terlibat dengan pertelingkahan peribadi dua orang blogger.

Ada juga sumber mengatakan DS Hishamuddin juga ada membuat "engagement" dgn Papagomo secara sulit dan memberikan duit komitmen bernilai ribuan ringgit dengan kadar bulanan. Klau ini benar berlaku sememangnya DS Hishamuddin mementingkan diri sendiri demi survival politik sempitnya dan si bahlol Papagomo ni memang tiada maruah diri dan tiada integriti.


Kelima : Sepanjang pengetahuan saya, kenyataan ini juga tidak benar. Politik Dato Seri Hishammuddin bukan politik sempit dan jauh lebih terbuka dari dakwaan itu. Saya mengenali Dato Seri Hishammuddin sejak 2001. Ketika itu saya hanya berkerja sebagaireseacher kepada beliau. Sepanjang pengetahuan dan pemerhatian saya sejak 2001, Dato Seri Hishammuddin yang saya kenali tidak mengamalkan politik konfrontasi dan terbuka dalam pendekatan beliau. Engagement beliau bersifat meluas, melibatkan pelbagai peringkat dan lapisan masyarakat, baik di kalangan akar umbi, pemimpin UMNO pelbagai lapisan, monarki di dalam dan luar negara, dan pelbagai individu pelbagai kaum dan agama, di dalam dan luar negara. Engagement tidak semestinya dengan duit, tidak sepatutnya hanya dalam kelompok yang kita berasa selesa semata-mata dan tidak semestinya bertujuan untuk menjatuhkan mana-mana pihak.

Amenoworld, saya malas nak campur, cuma nak bagi tau - maklumat yang you terima tu - TAK BETUL.

1 comment:

Anonymous said...

Tak habis habis kesah ameno whirl ni. Mintaklah dia bertobat bro’ kerana bukan kali ini jer, dah banyak kali dah dia kantoi. Dia ni orang islam ke kapir harbi? Kalau orang islam tak kaaan lah dia buat macam ni; atau pun dia sama juga macam sebelah sana tu, dah gadaikan islam untuk kepentingan peribadi. Astaghfirullahhhhhhhhh suruhlah dia mengucap. Inilah agaknya yang dikatakan iblis yang berada dikalangan kamu. Aku teringat satu masa dulu aku terbaca diblog dia mengatakan yang dia ni pengulas kepada artikel dari blog yang menyokong kerajaan konon. Rupa rupanya pemfitnah yang hina lagi menjijikkan.816 BiookSt

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Artikel Tekini Media Kedah


Sumber Rujukan: Tutorial Create Recent Post Blogspot | Anastasyea Blog

Pisau Kedah Blog