pisaukedah@gmail.com

sekiranya anda mahu berkongsi maklumat atau menyumbangkan artikel sila emailkan kepada Pisau Kedah.-Terima Kasih- pisaukedah@gmail.com

Catatan Popular

Rakan di blog

Tuesday, August 28, 2012

Panas !!! Zulkifli Nordin saman Senator Dr Syed Husin Ali Di Sebabkan Buku " Memoir Perjuangan Politik Syed Husin Ali "





KUALA LUMPUR - Anggota Parlimen Kulim-Bandar Baharu Datuk Zulkifli Noordin menfailkan saman fitnah terhadap Senator Dr Syed Husin Ali berhubung buku 'Memoir Perjuangan Politik Syed Husin Ali'.
   
Writ saman difailkan Jumaat lepas di pejabat pendaftar Mahkamah Tinggi Sivil melalui Tetuan The Chambers of Kamarul Hisham & Hasnal Rezua.
Dalam pernyataan tuntutan, Zulkifli mendakwa Syed Husin secara palsu dan dengan niat jahat telah menerbitkan dan mengakibatkan penerbitan perkataan-perkataan bersifat fitnah terhadapnya.
   
Beliau mendakwa perkataan itu dalam makna semulajadinya membawa maksud beliau telah menawarkan kepada Parti Keadilan Rakyat dan/atau Datuk Seri Anwar Ibrahim pada sekitar April 2008, iaitu selepas Pilihanraya Umum ke-12, untuk meletakkan jawatan sebagai Anggota Parlimen Kulim-Bandar Baharu bagi membolehkan ketua pembangkang tersebut bertanding dalam pilihan raya kecil.
   
Katanya, perkataan itu juga, antara lain, bermaksud beliau bersubahat dengan Umno untuk membuat tuduhan dan tohmahan terhadap Parti Keadilan Rakyat (PKR) dan Anwar, serta merelakan dirinya dipergunakan untuk mencapai agenda politik Umno.

Zulkifli berkata buku itu dijual di semua kedai utama dan penerbitan perkataan tersebut telah mengakibatkan reputasi, imej dan nama baiknya rosak.
   
Sehubungan itu, beliau menuntut ganti rugi am, teladan dan teruk serta perintah injunksi bagi menghalang defendan atau ejennya terus menerbitkan perkataan fitnah tersebut, selain faedah dan kos.
   
Pada 27 Jan lepas, Syed Husin, 76, bekas Timbalan Presiden PKR, memfailkan saman terhadap Utusan Melayu (Malaysia) Bhd, Ketua Pengarang Kumpulan Utusan Datuk Abdul Aziz Ishak dan Zulkifli berhubung satu artikel yang disiarkan akhbar Utusan Malaysia bertarikh 20 Nov tahun lepas, berjudul 'Zul Noordin Nafi Dakwaan Syed Husin'.
   
Mahkamah akan mendengar saman itu pada Khamis ini.
   
Kes itu ditetapkan untuk pengurusan kes hari ini di depan Pesuruhjaya Kehakiman Vazeer Alam Mydin Meera dan peguam Hasnal Rezua Merican mewakili Zulkifli manakala N.Surendran bagi pihak Syed Husin.
   
Hasnal Rezua memaklumkan mahkamah pihaknya menfailkan permohonan untuk menyatukan saman yang difailkan Zulkfili dan Syed Husin atas alasan pihak yang terlibat adalah sama, begitu juga isu undang-undang selain saksi dan keterangan dalam kes itu. - Bernama

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Artikel Tekini Media Kedah


Sumber Rujukan: Tutorial Create Recent Post Blogspot | Anastasyea Blog

Pisau Kedah Blog