pisaukedah@gmail.com

sekiranya anda mahu berkongsi maklumat atau menyumbangkan artikel sila emailkan kepada Pisau Kedah.-Terima Kasih- pisaukedah@gmail.com

Catatan Popular

Rakan di blog

Monday, August 13, 2012

Monorel: ERP bantu urusan selamatkan penumpang terkandas



KUALA LUMPUR -  Latihan simulasi berpandukan Prosedur Respons Kecemasan (ERP) membantu memudahkan operasi menyelamat apabila sebuah tren monorel mengalami kerosakan di Brickfields semalam, kata KL StarRail Sdn Bhd, pengendali perkhidmatan monorel KL.

Kejadian pukul 1.58 tengah hari itu menyebabkan 183 penumpang terperangkap dalam tren berkenaan dan diselamatkan dalam operasi pemindahan dari tren ke tren yang julung kali dilakukan di negara ini.

Ketua pegawai operasi  KL StarRail Sdn Bhd, Abdul Hadi Amra berkata, pasukan penyelamat memanfaatkan latihan ERP yang diadakan setiap tahun bersama agensi berkaitan – Jabatan Bomba dan Penyelamat, polis, hospital, St John Ambulance dan Rela.

"Kami berjaya mengawal keadaan semalam dan menyelamatkan setiap orang, termasuk menghantar tiga penumpang yang memerlukan pemerhatian kesihatan ke hospital berdekatan dengan segera.

"Kami bersyukur kepada Allah kerana tidak berlaku kemalangan jiwa dan kecederaan serius," katanya dalam kenyataan hari ini. Perkhidmatan monorel disambung semula pada 4.30 petang. - Bernama


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Artikel Tekini Media Kedah


Sumber Rujukan: Tutorial Create Recent Post Blogspot | Anastasyea Blog

Pisau Kedah Blog