pisaukedah@gmail.com

sekiranya anda mahu berkongsi maklumat atau menyumbangkan artikel sila emailkan kepada Pisau Kedah.-Terima Kasih- pisaukedah@gmail.com

Catatan Popular

Rakan di blog

Friday, November 2, 2012

Gempar !!! Gajah Boleh Bercakap Dalam Bahasa Korea



SEOUL: Seekor gajah di Zoo Korea Selatan bukan saja boleh mengutip makanan menggunakan belalainya tetapi juga boleh bercakap. 

Pasukan penyelidikan antarabangsa berkata, gajah bernama Koshik itu boleh bercakap lima patah perkataan dalam bahasa Korea dengan melipat belalai ke dalam mulutnya dan mengeluarkan bunyi menerusi kerongkongnya. 



Penemuan itu dilaporkan menerusi online dalam jurnal Current Biology hari ini. 


Koshik boleh berkata “annyeong” (hello), “anja” (duduk), “aniya” (tidak), “nuwo” (baring) dan “joa” (bagus). 

Penyelidik percaya gajah Asia yang mempunyai dua gading itu memperlihatkan keinginan untuk bercakap dengan jurulatih selepas dia berpisah dengan dua gajah lain. 

Pada 1983, pegawai zoo di Kazakhstan mendakwa gajah mereka boleh bercakap bahasa Russia tetapi tiada kajian saintifik dijalankan. - AP



Info tentang Gajah yang terdapat dalam dunia

Sepanjang 55 juta tahun terdapat 500 spesies gajah yang dikenalpasti dan hanya dua spesies yang masih kekal iaitu Gajah Asia dan Gajah Afrika. Spesies Gajah Asia dan Gajah Afrika mula berpecah kira-kira dua juta tahun dahulu. Dari jurai keturunan spesies Gajah Asia terhasillah gajah mammoth yang bagaimanapun kini telah pupus.Terdapat dua subspesies gajah Afrika iaitu Gajah Savana Afrika dan Gajah Hutan Afrika. Berdasarkan klasifikasi dua spesies baru, africana Loxodonta merujuk secara khusus dengan gajah savana,terbesar dari semua gajah. Ia adalah haiwan darat terbesar, dengan jantan berdiri 3,2 meter (10 kaki) hingga 4 meter (13 kaki) pada bahu dan berat 3.500 kilogram (£ 7700) sehingga 12.000 kg (26,000 lb). Betina lebih kecil, berdiri sekitar 3 meter (9,8 kaki) di bahu. Gajah savana dapat ditemui di padang rumput terbuka,semak samun, dan berdekatan dengan tasik atau lopak. Gajah savana ditemui lebih banyak dari zon savana selatan dan Sahara.

SubSpesies gajah Afrika lain ialah, gajah hutan (Loxodonta cyclotis), biasanya lebih kecil dan bulat, dan taring yang lebih tipis dan tegak berbanding dengan gajah savana. Gajah hutan beratnya hingga 4,500 kilogram (£ 9900) dan berdiri sekitar 3 meter (10 kaki) tinggi. Gajah hutan kurang dikenali berbanding sepupu savana mereka, kerana halangan persekitaran membuat mereka sukar untuk di selidik. Biasanya, mereka menghuni hutan hujan hujan Afrika ,Afrika tengah dan barat, walaupun kadang-kadang mereka berkeliaran di tepi hutan, sehingga menumpang tindih wilayah gajah savana dan berhibridisas.

Gajah Asia berbeza daripada Gajah Afrika dari segi telinganya yang kecil sedikit, mempunyai dahi yang rata, dan dua bonggol di kepalanya merupakan puncak tertinggi gajah, berbanding dengan Gajah Afrika yang mempunyai hanya satu bonggol di atas kepala. Selain itu, hujung belalai Gajah Asia hanya mempunyai 1 bibir, sementara Gajah Afrika mempunyai 2 bibit di hujung belalai. Kedua-dua jantina Gajah Afrika mempunyai gading sementara hanya gajah jantan Asia yang mempunyai gading yang jelas kelihatan.Terdapat beberapa subspesies gajah Asia,antaranya ialah gajah Sri lanka, Gajah India, Gajah Sumatera dan Gajah Malaysia.

Elephas maximus maximus ( gajah Sri Lanka) hanya ditemui di pulau Sri Lanka. Ia adalah terbesar dari Asia. Ada 3,000-4,500 dianggarkan merupakan dari subspesies terdapat hari ini di alam liar, walaupun tidak ada bancian yang tepat telah dilakukan baru-baru ini. Gajah jantan yang besar beratnya dianggarkan 5.400 kg (12.000 lb) dan berdiri di 3,4 m (11 ft) tinggi. Gajah jantan Sri Lanka mempunyai tonjolan tengkorak sangat besar, dan kedua-dua jenis mempunyai lebih banyak kawasan depigmentasi dari Asia yang lain. Biasanya, telinga mereka, wajah, batang, dan perut mempunyai konsentrasi besar kulit pink-rintik. Ada sebuah panti asuhan untuk gajah di Pinnawala, Sri Lanka, yang memainkan peranan besar dalam melindungi gajah Sri Lanka dari kehancuran.

Elephas maximus indicus (gajah India) membentuk sebahagian besar daripada populasi gajah Asia. Berjumlah sekitar 36.000, gajah ini berwarna abu-abu ringan dalam warna, dengan depigmentasi atau bintik-bintik yang hanya pada telinga dan batang. Gajah jantan besar biasanya akan berat hanya sekitar 5.000 kg (11.000 lb), tetapi setinggi Sri Lanka. Gajah Asia boleh didapati di benua Asia di dalam 11 negara Asia, dari India hingga Indonesia. Mereka lebih memilih kawasan hutan dan zon peralihan, antara hutan dan padang rumput,yang mana lebih luas dan terdapat pelbagai makanan. Gajah sumatera, Elephas maximus sumatranus, ditemui hanya di Sumatera,ia lebih kecil daripada gajah India. Populasi anggaran untuk kumpulan ini berkisar dari 2,100 hingga 3,000 orang. Warna Gajah Sumatera agak kelabu terang dan mempunyai depigmentasi kurang dari jenis Gajah Asia yang lain, dengan bintik-bintik merah muda hanya di telinga. Gajah Sumatra dewasa biasanya berukuran antara 1,7-2,6 m (5,6-8,5 ft) pada bahu dan berat kurang dari 3,000 kg (£ 6600). Hal ini jauh lebih kecil dari yang lain di Asia (dan Afrika)dan hanya ada di Pulau Sumatera, biasanya dalam kawasan hutan dan sebahagian habitat berhutan.


Gajah kerdil atau Gajah kerdil Borneo dengan nama saintifik Elephas maximus borneensis adalah spesies terkecil gajah, bahkan lebih kecil dari Gajah Sumatra.Ukuran tubuhnya hanya sekitar 2,5 meter. Data menunjukkan bahawa DNA pada Gajah kerdil adalah sama sekali berbeza dari Gajah asia dan Gajah afrika, hal ini dibuktikan bahawa Gajah kerdil merupakan subspesies baru dari gajah.Habitat tempat hidup mereka ada di kedalaman hutan Borneo, perbatasan antara Kalimantan Timur - Indonesia dan Sabah,Malaysia. Gajah kerdil Borneo dapat dibezakan dengan melihat ekornya yang lebih panjang dan mencecah ke tanah,mempunyai telinga yang lebih lebar,mempunyai belalai yang pendek dan gading yang agak lurus.
Gajah juga pernah digunakan dalam perperangan sebagai gajah perang, yang digunakan bagi menyerang musuh.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Artikel Tekini Media Kedah


Sumber Rujukan: Tutorial Create Recent Post Blogspot | Anastasyea Blog

Pisau Kedah Blog