pisaukedah@gmail.com

sekiranya anda mahu berkongsi maklumat atau menyumbangkan artikel sila emailkan kepada Pisau Kedah.-Terima Kasih- pisaukedah@gmail.com

Catatan Popular

Rakan di blog

Tuesday, November 20, 2012

Tu Dia !!! PAS Di Tempelak Mufti Kerana Doa Solat Hajat Supaya UMNO Di Hancurkan



 Harussani Zakaria
IPOH – Mufti Perak, Tan Sri Harussani Zakaria menegaskan, doa yang bertujuan menghancurkan sesama Islam adalah satu perbuatan bidaah dan haram dari segi hukum.

Harussani berkata, doa yang menuduh orang lain sebagai kafir juga satu tuduhan fitnah yang tidak sewajarnya dilakukan.

Menurutnya, perbuatan sedemikian boleh menyebabkan seseorang itu sendiri menjadi kafir dan perlu bertaubat.

“Jika orang itu tidak kafir, tetapi dia menuduh kafir, jadi dia kafir. Kena bertaubat. Selain itu, tuduhan murtad terhadap orang Islam lain tanpa asas yang kukuh juga adalah satu fitnah.

“Selagi kita mengucap dua kalimah syahadah, kita boleh menyampaikan pendapat demi mempertahankan Islam. Bagaimana kita boleh menjatuhkan hukum murtad kepada orang lain?” katanya.

Harussani berkata demikian pada sidang media selepas majlis perasmian Muzakarah Ulama dan Cendekiawan Islam 2012, yang disempurnakan oleh Pemangku Raja Perak, Raja Dr Nazrin Shah, di sini hari ini.

Hadir sama, Raja Puan Besar Perak, Tuanku Zara Salim, Menteri Besar, Datuk Seri Dr Zambry Abd Kadir dan Setiausaha Kerajaan Negeri, Datuk Abdul Puhat Mat Nayan.

Harussani berkata demikian sebagai mengulas pembacaan doa yang diketuai adik Mursyidul Am Pas, Nik Razi Nik Mat di Stadium Sultan Muhammad IV, Kota Bharu Jumaat lalu.

Pada majlis berkenaan, Raja Dr Nazrin Shah turut berkenan melancarkan buku ‘Lu Lu’ lil Mu’minin (Permata Bagi Orang Beriman) susunan Dr Muhammad Zulkifli Al Bakri dan ‘Dirinya Bertanya Sendiri Menjawab’ tulisan Mokhtar Jamil.

Sementara itu, Harussani menyatakan kekesalan dengan Pas yang menjadikan perbezaan pendapat dalam politik sebagai satu kebencian sehingga sanggup bertindak melampaui batas dengan melemparkan pelbagai tuduhan tidak munasabah kepada pihak lain.

Katanya, perbuatan sedemikian dibimbangkan boleh menyebabkan penyelewengan dalam kalangan umat Islam kerana ia dilakukan oleh seorang pemimpin berpengaruh.

“Dalam hadis sendiri ada menyebut mengenai penyelewengan orang alim kerana dia (orang alim) ada pengaruh dan pengikut.   - Sinar

“Jika perbuatan itu (mendoakan kehancuran dan menuduh orang lain murtad) dibuat secara penyelewengan, kaki (ahli) yang memuja dia mesti menyokong,” katanya.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Artikel Tekini Media Kedah


Sumber Rujukan: Tutorial Create Recent Post Blogspot | Anastasyea Blog

Pisau Kedah Blog