pisaukedah@gmail.com

sekiranya anda mahu berkongsi maklumat atau menyumbangkan artikel sila emailkan kepada Pisau Kedah.-Terima Kasih- pisaukedah@gmail.com

Catatan Popular

Rakan di blog

Friday, November 30, 2012

Isu Gunting Rambut Di Kelantan: SAH !!! PAS Dah Terkena Nasi Kangkang DAP


Hari ini Pas yang pernah dan masih mengatakan bahawa ia adalah parti Islam yang terhebat dan paling ikhlas memperjuangkan agama yang di bawa oleh Junjungan Besar Nabi Muhammad SAW, kini berada di persimpangan jalan.

Ketika Pas masih di usia muda dan baru ditubuhkan mungkin dakwaan tersebut ada kebenarannya, maklumlah semangat masih berkobar-kobar, jiwa masih bersih daripada nodaan syaitan.

Kini setelah enam dekad wujud di persada politik kebangsaan, identiti Pas sebagai parti Melayu yang dikatakan bertunjangkan kepada perjuangan untuk menegakkan Negara Islam sudah mula dipertikaikan.

Malah ada juga yang sudah mengatakan parti itu sekarang saling tak tumpah seperti parti-parti lain yang mengamalkan prinsip Machiavellian dalam pendekatan politiknya iaitu matlamat menghalalkan cara.

Dilema Pas kini sungguh menekan kepimpinan parti itu pada masa kini, bak kata peribahasa Melayu 'ditelan mati mak, diluah mati bapak'.

Bagaikan memilih antara dua kekasih yang sama-sama disayangi dan dicintai, Pas benar-benar berada di dalam keadaan yang tersepit.

Di satu persimpangan masih ada naluri untuk menegakkan Islam sebagai agama yang syumul di mana di dalamnya politik atau siyasah memainkan peranan yang penting dalam mengendali dan mengurus sistem yang melingkungi kehidupan manusia sebagai hamba Allah SWT.

Pada pandangan yang lain Pas berbelah bagi sama ada untuk terus agresif mempertahankan prinsip Islamnya atau tunduk kepada pragmatisme politik semasa.

Realitinya, Pas kini dilihat telah tunduk kepada nafsunya untuk terus hidup sebagai sebuah parti politik partisan daripada meniti perjuangan yang menjadi asbabul wujud atau sebab-sebab keberadaannya.

Buktinya jelas apabila parti itu menggugurkan prinsip untuk menegakkan Negara Islam yang selamanya sememangnya sinomin dengan perjuangan parti itu.

Sebut sahaja Pas orang akan terus terfikirkan konsep Negara Islam yang ingin dipasak di dalam jiwa pengikut dan penyokongnya.

Berbeza pula dengan parti terbesar Melayu, UMNO yang sejak ditubuhkan pada 11 Mei 1946 sehingga kini tetap tidak berganjak daripada Fasal 3 Perlembagaannya yang mengatakan bahawa ia akan berjuang memartabatkan bangsa Melayu serta mempertahankan kemuliaaan Islam sebagai agama persekutuan.

Perubahan zaman dan masa memperlihatkan kaedah dan pendekatan UMNO menghidupkan prinsip tersebut agak sedikit berbeza namun untuk mempelekeh atau terfikir menggugurkannya sebagai salah satu tonggak utama parti adalah sesuatu yang tidak mungkin berlaku.

Tetapi Pas dengan mudah dan tanpa ragu-ragu mengkhianati prinsip perjuangan Negara Islam demi menjaga hati Dap, sebuah parti cauvinis dan rasis Cina yang terang-terang menunjukkan sikap anti-Islam dan anti-Melayu.

Kini Pas hanya berpuas hati untuk menerima pakai dan menyarung Negara Berkebajikan sebagai pakaian baru parti itu yang lebih segak dan tidak jengkel di mata sekutu politiknya di dalam Pakatan Rakyat, Dap dan PKR.

Dalam usaha Pas untuk menangkis segala tohmahan dan telahan parti lawan bahawa ia telah mengorbankan semangat Islam, parti itu telah cuba memperkenalkan beberapa langkah Islamik bagi menyakinkan anggota bahawa ia tidak menyeleweng daripada landasan perjuangan dan tetap relevan sebagai sebuah organisasi politik Muslim.

Di Kelantan, sebuah negeri yang telah ditadbir parti tiu sejak 22 tahun yang lalu, kerajaan negeri tetap bertegas mahu melaksanakan perundangan Islam kepada orang bukan Islam.

Contoh terbaru, Majlis Perbandaran Kota Bharu telah memperkenalkan peraturan baru melarang pendandan rambut perempuan untuk memotong rambut pelanggan lelaki bukan Islam.

Ini menyebabkan Dap melenting dengan kemarahan yang meluap-luap kerana menuduh kerajaan negeri Pas Kelantan cuba memaksa perundangan Islam ke atas rakyat bukan Islam.

Pas mengemukan alasan yang pelagai demi mempertahankan tindakannya itu tetapi Pengerusi Kebangsaan Dap, Karpal Singh membayangkan saman yang telah dikeluarkan pihak MPKB kepada premis yang melanggar peraturan itu boleh dicabar di mahkamah.

Lalu Presisen Pas, Abdul Hadi Awang terpaksa turun padang untuk meredakan ketegangan partinya dengan Dap sebelum ia meledak menjadi konflik yang lebih parah antara kedua musuh tradisi itu.

Abdul Hadi cuba menurunkan suhu pergeserannya dengan Dap apabila beliau mengatakan bukanlah tujuan parti itu untuk melaksanakan perundangan moral Islam ke atas orang bukan Islam.

Sekali lagi Pas menunjukkan sikap lembiknya melindungi ketinggian syariah Islam pabila berdepan dengan amarah Dap.

Jika sekadar peraturan kecil sebuah pihak berkuasa tempatan di sebuah negeri pun tidak boleh dipertahankan agak geli hati apabila perwakilan Pas boleh berpekik di muktamarnya baru-baru ini untuk melantik Abdul Hadi sebagai Perdana Menteri jika pihak pembangkang memenangi PRU ke 13 nanti.

Pas kini terhimpit di antara dunia fantasi serta angan Mat Jenin pemimpin-pemimpinnya dan dunia realiti yang memperlihatkan parti itu tidak lebih daripada keldai tunggangan dan belasahan Dap dan PKR.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Artikel Tekini Media Kedah


Sumber Rujukan: Tutorial Create Recent Post Blogspot | Anastasyea Blog

Pisau Kedah Blog