pisaukedah@gmail.com

sekiranya anda mahu berkongsi maklumat atau menyumbangkan artikel sila emailkan kepada Pisau Kedah.-Terima Kasih- pisaukedah@gmail.com

Catatan Popular

Rakan di blog

Friday, November 30, 2012

Panas !!! Menteri Besar Selangor Kantoi Lagi Menipu Rakyat Selangor


khalid tipu copy

Malang sungguh rakyat Selangor apabila mereka dianugerahkan seorang Menteri Besar yang bernama Tan Sri Abdul Khalid “Gagap” Ibrahim yang bebal tidak tahu hujung pangkal dan hanya pandai mengalihkan kesalahannya kepada pihak lain.

Khalid sering menyalahkan SYABAS dan menjadikan syarikat konsesi air itu sebagai “kambing hitam” sedangkan segala punca masalah air di Selangor adalah disebabkan kejahilan dirinya yang tidak tahu mengurus tadbir industri air di negeri tersebut.

Dia menuduh SYABAS gagal membekalkan bekalan air bersih kepada rakyat Selangor dan tidak cekap menguruskan perkhidmatan air kerana kadar peratusan yang agak tinggi dari sudut NRW di mana banyak paip-paip lama yang bocor.

Khalid baru-baru ini mendakwa bahawa dia tidak pernah membekukan perbelanjaan modal atau “capex” syarikat konsesi air Selangor, SYABAS, yang mengakibatkan syarikat itu menghadapi masalah untuk mengurangkan peratus air tidak terawat (NRW) di negeri itu.

Persoalannya, apakah benar dakwaan Khalid itu? Sedangkan fakta menjelaskan sebaliknya, sekaligus menunjukkan bahawa Khalid berbohong di dalam kenyataan tersebut!

Sebenarnya, sejak Pakatan Haram mengambil alih pentadbiran Kerajaan Negeri Selangor, Khalid awal-awal lagi telah membekukan permohonan pinjaman SYABAS untuk mendapatkan lonjakan modal bagi menukar ganti paip-paip lama itu.

SYABAS bukannya memohon pinjaman kewangan dari Kerajaan Negeri Selangor. Memanglah syarikat itu cari sendiri duit mereka melalui pinjaman bank. SYABAS bukannya kemaruk nak gunakan duit rakyat macam Khalid yang selalu “balun” duit rakyat sampai“kering”!

Lagipun, SYABAS pun tahu diri mereka dibawah Puncak Niaga, sebuah syarikat yang tersenarai di Bursa Malaysia dan tidak mengharapkan bantuan kewangan dari mana-mana kerajaan. Sebab itulah mereka mohon pinjaman dari bank. Itupun Khalid tak sokong…

Nak tukar paip-paip lama belanjanya besar, jadi tentulah dananya pun daripada pinjaman bank ataupun kerajaan, tak kisahlah persekutuan ataupun negeri.

Kalau dah dibekukan perbelanjaan modal (capex), siapa nak kasi duit secara percuma? Apa yang nak dibuat dengan batang-batang paip nanti?

Kalau Khalid ambil alih Syabas sudah tentu itulah juga yang dia akan lakukan!! Ganti paip-paip lama unuk kurangkan NRW.

Tapi, Khalid dalam usahanya mensabotaj dan memberi tekanan kepada SYABAS maka dia enggan meluluskan permohonan itu, sekaligus menggagalkan usaha syarikat konsesi itu untuk mendapat suntikan modal pinjaman!

Kerajaan Negeri mengeluarkan surat arahan membekukan perkara itu pada 2009, 2011, 2012, dan 2014 dengan memberi alasan bahawa pihak mereka sedang dalam proses menjalankan penstrukturan semula industri air. Bukannya kerana kadar NRW yang tinggi, bukan?

Sebab itulah di dalam laporan tahunan Puncak Niaga (M) Sdn Bhd sejak tahun 2008 membuktikan bahawa syarikat itu gagal mendapatkan “capex” disebabkan tindakan Khalid atas alasan penstrukturan semula air di Selangor!

Berikut adalah laporan tahunan Puncak Niaga yang membuktikan bahawa Khalid membekukan pemohonan pinjaman bank SYABAS sejak tahun 2008…

Jadi, adalah tidak adil sama sekali untuk Khalid “mengkambing hitam”kan SYABAS dalam masalah bekalan air di Selangor, sebaliknya dia patut sedar bahawa dialah sebenarnya“kambing busuk” yang gagal menyelesaikan kemelut air tersebut.

Jelaslah di sini bahawa Khalid menipu dalam kenyataannya yang menafikan pembekuan “capex”seperti yang dicanangkan di dalam media kesayangannya, Selangorku, yang ditugaskan untuk menyebarkan pembohongan-pembohongan Khalid dan Kerajaan Pakatan Haram Selangor!

Orang macam ini pun rakyat Selangor mahu simpan sebagai Menteri Besar mereka? Astaghfirullahil’azim, lingkup la Selangor kalau macam ni gayanya…

Sumber: Mykmu.net

1 comment:

pengundi bersatu said...

Itulah politik namanya dlm negara demokrasi.Biarlah Selangor diperintah Pakatan Rakyat.Putra jaya bagi BN.

Negara kita memerlukan pembangkang dan kerajaan yg seimbang.

Baru rakyat dapat faedah yg besar seperti hari ini.

Kerajaan negeri pun ok.
Kerajaan pusat pun ok.

Rakyat tak rugi pun.

Rakyat kena bijak dalam politik.

Parti tak relavan lagi.

Faktor calon yg penting.

Rakyat jgn kena cucok hidung.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Artikel Tekini Media Kedah


Sumber Rujukan: Tutorial Create Recent Post Blogspot | Anastasyea Blog

Pisau Kedah Blog