pisaukedah@gmail.com

sekiranya anda mahu berkongsi maklumat atau menyumbangkan artikel sila emailkan kepada Pisau Kedah.-Terima Kasih- pisaukedah@gmail.com

Catatan Popular

Rakan di blog

Sunday, December 23, 2012

Pembeli Rumah Di Pendang Terseksa Minta Penjelasan Dari PBT Dan Pemaju

Gambar: Rumah siap tp OC xlulus. Kenapa ye?

Baru-baru ini Pisau Kedah di hubungai seorang pembeli rumah yang mempuyai masalah tentang rumah yang di belinya apabila terpaksa menanggung beban kewangan apabila rumah yang mereka beli di Taman Perumahan kawasan Pekan Tokai, Pendang gagal mendapat CF dari pihak Majlis Daerah Pendang kerana Pemaju yang membina Taman Perumahan tersebut terpaksa berhadapan dengan birokrasi-birokrasi yang terlampau dari pihak Majlis Daerah sehingga membuatkan pembeli-pembeli tidak dapat lagi layak menduduki rumah yang mereka beli sedangkan duit pinjaman perumahan kepada pihak Bank terpaksa mereka jelaskan tiap-tiap bulan.


Pemaju

ETERNAL DEVELOPMENT SDN. BHD.(41206-V)
The Human Resource Department
97 M & N, Batu 1 ¼, Mergong,
Seberang Jalan Putra, 05150 Alor Star,
Kedah Darul Aman, Malaysia.


Majlis Daerah

Majlis Daerah Pendang (MDP)
Aras 3 Wisma Sri Pendang
06700, Pendang, Kedah.
No. Telefon:


TAMAN SERI LAYANG-LAYANG
PEKAN TOKAI
06600,
PENDANG, KEDAH

MASALAH
Rumah 100% telah disiap oleh pemaju mengikut plan asal. Borang E telah dihantar ke MDP untuk kelulusan (CF) pada 28.6.2012. Sehingga kini (CF tak diluluskan) pembeli tidak dapat menduduki rumah kerana tiada bekalan letrik dan air. Pembeli yang kebanyakan orang-orang melayu menjadi mangsa kerenah birokrasi MDP. 
Pemaju ada menyatakan bahawa syarat tambahan yang diberikan oleh MDP untuk membina tembok tambahan (retaining wall ), telah pun disiapkan. MDP memberi syarat tambahan yang baru menyebabkan pemaju tidak lagi mahu mematuhinya kerana setiap syarat menyebabkan perbelanjaan yang tinggi. 
Mengapa pihak MDP asingkan syarat-syarat sedangkan syarat-syarat itu boleh disatukan? 
Inilah kerenah birokerasi MDP yang membuli pemaju. Pembeli amat kecewa dan terpaksa membayar hutang bank dan juga rumah sewa, sedangkan rumah sudah pun boleh diduduki. 
Pemaju juga rasa kecewa dengan MDP kerana setiap tindakan atau maklumbalas mengambil masa yang lama setelah permohonan yang dimajukan kepada MDP. Kini MDP telah menambah syarat baru untuk pemaju laksanakan. 
Terima kasih.

Di harapkan pihak pemaju perumahan tersebut dan pihak Majlis Daerah Pendang dapat menyelesaikan permasalahan yang di hadapi ini dengan secepat yang mungkin kerana ada antara pembeli rumah-rumah ini terpaksa mengeluarkan kos menyewa rumah di sebalik kos pembayaran bulanan pembelian rumah yang terpaksa mereka bayar kepada Bank setelah rumah berkenaan siap di bina

1 comment:

Mr Sabun said...

itulah kerajaan sejahtera .
yang sebenarnya pasai huloq sikit.
puak pbt ini kena kuloq tebai baru ok.
exco pas bukan ada kuasa.
ceramah nombor satu.
itu ceramah puji LIM Guan Eng punyalah hebat.
kerajaan pas mohong saja.
depa pun kebas persen dan komisyen tebal.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Artikel Tekini Media Kedah


Sumber Rujukan: Tutorial Create Recent Post Blogspot | Anastasyea Blog

Pisau Kedah Blog