pisaukedah@gmail.com

sekiranya anda mahu berkongsi maklumat atau menyumbangkan artikel sila emailkan kepada Pisau Kedah.-Terima Kasih- pisaukedah@gmail.com

Catatan Popular

Rakan di blog

Monday, January 23, 2012

Panas!!! Apa yang tak kena dengan Madrasah Salihiah yang hendak di robohkan??

Al-Ruwaibidoh adalah satu golongan yang diberi amaran oleh Nabi s.a.w. akan kemunculannya menjelang kiamat. Sabda baginda: “Sesungguhnya sebelum kedatangan dajjal-dalam riwayat yang lain: sebelum kiamat- adanya tahun-tahun yang penuh tipu daya. Ketika itu didustakan orang yang benar, dianggap benar orang yang dusta, dianggap khianat orang yang amanah, dianggap amanah orang yang khianat, dan bercakap ketika itu al-Ruwaibidoh. Parasahabat bertanya: “Siapakah al-Ruwaibidoh?” Sabda Nabi s.a.w.: Orang lekeh yang berbicara mengenai urusan awam (orang ramai).” Hadith ini diriwayatkan oleh al-Imam Ahmad, Abu Ya’la, al-Bazzar, Ibnu Majah, al-Kharaiti, dan al-Hakim. Al-Hakim menyatakan isnadnya sahih.dan ini disetujui oleh Al-Zahabi. Demikian juga Ibn Hajar al-`Asqalani menyebut di dalam Fath al-Bari :sanadnya baik. Al-Albani di dalam Silsilah al-Ahadith al-Sahihah juga menyatakan ianya sahih
a) Tanah Wakaf Madrasah Salihiah Kanchut hendak diserahkan kepada Jabatan Agama Islam sebagai pemegang amanah yang baru sebagai mengantikan nasir amanah madrasah sekarang.
b) Datuk Yang Dipertua nasihatkan kepada Jawatankuasa supaya membina komplek madrasah tersebut 3 tingkat atau lebih, memandangkan kedudukan tanah wakaf tersebut amat strategik.
c) Datuk Yang Dipertua cadangkan supaya Pembinaan Kompleks ini diserahkan kepada mana pihak syarikat atau agensi dengan secara pajak atau lainnya.




Ini gambaran lebih dekat..


Inilah adalah surat perjanjian diantara Kariah Jawatankuasa Madrasah dengan pihak MAIK. Pertukaran Nasir Amanah ini terjadi pada tarikh 27 JULAI 2002.

Semasa pertukaran Amanah Tanah Wakaf ini Datuk Yang Dipertua tidak membenarkan tanah ini dijual. Itu diantara syarat utama.

Malah Madrasah Salihiah ini sepatutnya di bina 3 tingkat atau lebih kerana kedudukkannya yang strategik. Tapi MAIK bina berapa tingkat? 2 tingkat saja kan.

Malah Datuk Yang Dipertua berharap Madrasah Salihiah dapat mengembangkan syiar Islam dengan pelbagai aktiviti keagamaan. Namun sehingga tanah dijual ia tiada usaha dari MAIK.

Untuk pengetahuan semua pembaca, selama 10 tahun MAIK memegang amanah di Madrasah Salihiah, selama itu jugalah tidak pernah MAIK datang membayar duit seliaan, air dan letrik. Semuanya di tanggung oleh kariah jawatankuasa.

Duit seliaan diambil dari sewa syarikat Insuran Takaful. Kiranya selama ini Madrasah Salihiah hidup bergantung kepada sewa syarikat Insuran. MAIK yang diamanahkan, tidak pernah peduli pun.

Mungkin atas sebab demikian pemaju telah mengeluarkan satu surat supaya pemilik syarikat Insuran Takaful mengosongkan premisnya dengan segera.


Maklumat lanjut :-Klik Sini



No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Artikel Tekini Media Kedah


Sumber Rujukan: Tutorial Create Recent Post Blogspot | Anastasyea Blog

Pisau Kedah Blog