pisaukedah@gmail.com

sekiranya anda mahu berkongsi maklumat atau menyumbangkan artikel sila emailkan kepada Pisau Kedah.-Terima Kasih- pisaukedah@gmail.com

Catatan Popular

Rakan di blog

Thursday, February 14, 2013

Hot !!! Isu Pembalakan Dan Janji Geran Tanah Gunung Inas Buat PAS Kedah Merana Hendak Jawab #TukarKedah



Isu pembalakan untuk membuat Ladang Rakyat Baling serta kes tuntutan geran di kaki gunug Inas Baling jadi semakin celaru apabila hari ke sehari terdedahnya penipuan yang di lakukan Kerajaan Negeri pentadbiran PAS.

Terbaru, ketua Team Media Kedah ( Kedah Ke KL ) telah mendapat satu email mengenai kedudukan sebenar berkenaan tanah Ladang Rakyat di Gunug Inas yang sebelum ini menjadi tanda tanya keadaan status sebenar tanah berkenaan. Di katakan status tanah itu menjadi masalah besar untuk di buat geran seperti yang di janjikan.


Patutlah sehingga sekarang PAS Baling lagi masih tidak mampu menunaikan janji mereka untuk memeberi geran tanah kepada penduduk kampung. Rupanya ada permasalahan besar yang sedang di hadapi PAS Baling.


Pisau Kedah sudah agak. Kawasan yang di lakukan pembalakan untuk di bangunkan Ladang Rakyat oleh Kerajaan Negeri serta kawasan tanah usaha orang kampung yang berhampiran dengan kawasan yang hendak di bangunkan sebagai Ladang Rakyat masih lagi dalam keadaan status Hutan Simpan Kekal dan bukannya status Ladang Hutan seperti mana yang di dakwa Kerajaan Negeri.


Tak mungkin Hutan Simpan Kekal boleh di tukar kepada Ladang Hutan bagi membolehkan pengambilan balak secara menyeluruh tanpa adanya pemohonan Kajian Kesan Alam Sekitar atau EIA dari Jabatan Alam Sekitar terlebih dahulu.


Ini bermakna Kerajaan Negeri membuat pembalakan secara menipu !!!


Selain daripada itu sekiranya kawasan Gunung Inas masih berstatus Hutan Simpan Kekal. Ini bermakna kawasan yang di jadikan Tanah Usaha orang kampung dalam kawasan Gunung Inas masih lagi dalam berstatus Hutan Simpan Kekal sepertimana kawasan yang di bangunkan Ladang Rakyat. Geran Tanah yang di janjikan PAS hanyalah satu janji kosong sahaja kerana tanah yang berada di kawasan Hutan Simpan Kekal tidak boleh di buat Geran Tanah.





Orang kampung yang usaha tanah tersebut hanya layak mendapatkan Pas Memindah Daripada Tanah Pemilik ( TOL ) sekiranya tanah yang di usahakan masih lagi berstatus Hutan Simpan Kekal.



Ini bermakna  PAS Baling, iaitu pejabat Pejabat Khidmat Wakil Rakyat (PKWR ) DUN Kupang, YB Johari Abdullah yang selamai ini mengutip duit orang kampung untuk di sukat tanah yang di janjikan geran hanyalah sia-sia sahaja kerana tanah berkenaan tidak boleh di buat geran.

Dari maklumat yang pihak Team Media Kedah perolehi. Sebanyak 8000 ekar tanah yang di usahakan orang kampung semuanya di anggarkan menelan belanja RM300 Ribu untuk kos ukur tanah yang di jalankan Syarikat Jurukur yang di lantik PKWR DUN Kupang dan sebanyak RM150 Ribu telah Pejabat PKWR DUN Kupang membayar kepada syarikat terbabit. Lagi RM150 Ribu, Pejabat PWKR DUN Kupang masih berhutang kepada syarikat terbabit.

Di harapkan Pejabat PKWR DUN Kupang dapat memberi penjelasan berkenaan duit yang telah di kutip dari orang kampung bagi proses pengukuran untuk membuat geran tanah seperti yang di janjikan. Manakala pihak Kerajaan Negeri perlu berterus terang tentang status tanah yang di buat pembalakan secara menyeluruh di Gunung Inas. Adakah masih berstatus Hutan Simpan Kekal atau sudah di tukar kepada Ladang Hutan. 

Sekiranya Kerajaan Negeri mengatakan Gunung Inas sudah di tukar kepada Ladang Hutan dari Hutan Simpan Kekal. Sila buktikan telah mendapat kelulusan EIA dari Jabatan Alam sekitar untuk mengubah status Hutan.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Artikel Tekini Media Kedah


Sumber Rujukan: Tutorial Create Recent Post Blogspot | Anastasyea Blog

Pisau Kedah Blog