pisaukedah@gmail.com

sekiranya anda mahu berkongsi maklumat atau menyumbangkan artikel sila emailkan kepada Pisau Kedah.-Terima Kasih- pisaukedah@gmail.com

Catatan Popular

Rakan di blog

Friday, February 3, 2012

Video Panas !!! Nik Aziz hina sambutan Maulidul Rasul..








Kita boleh terima pandangan dan pendapat yang mengatakan bahawa sambutan Maulidul Rasul yang kita adakan setiap tahun adalah bersifat bida'ah. Maksud bida'ah dalam pengertian bahasa adalah "mengadakan sesuatu tanpa contoh sebelumnya". Dari segi maksud dalam istilah yang lebih jelas adalah "setiap perkara yang tidak pernah wujud di dalam zaman Rasulullah SAW dan para sahabat Alaihiwassalam".


Apabila Menteri Besar Kelantan Yang juga Mursyidul Am PAS mengatakan bahawa perayaan Maulidul Rasul yang dilakukan saban tahun adalah meniru Agama Kristian, ini kita tidak dapat terima. Adakah selama ini Umat Islam yang menyambut Hari Kelahiran Junjungan Besar Rasulullah SAW semata-mata mahu bertanding untuk meniru golongan Kristian, seperti apa yang diucapkan di dalam ucapan Dato Nik Aziz? Salahkah Umat Islam bergembira dan bersyukur dengan mengadakan majlis-majlis keagaaman seperti berselawat, berzanji dan memuji Baginda SAW di hari kelahiran Baginda? 

Banyak benda-benda bida'ah yang kita lakukan setiap hari yang umumnya kita terima sebagai perubahan zaman dan bersesuaian dengan teknologi semasa seperti menaiki kenderaan seperti kereta, motor, kapalterbang dan sebagainya. Bagi pihak yang suka sangat mempertikaikan itu bidaáh ini bida'ah, Kita sarankan supaya menaiki unta untuk ke tempat kerja kerana di zaman Rasulullah SAW dan para sahabat AS, tiada kereta dan motor untuk digunakan. Kenapa hendak mempertikaikan sesuatu yang tidak 

(CTS)


Kita imbas kembali video ini






Pisau Kedah :-

Memang dah teruk la orang tua ni..

1 comment:

Anonymous said...

semasa sambutan krismass santa claus yang dipuja puji dan dinanti hadirnya ia, manakala sambutan maulidur rasul kita berselawat kepada nabi dan memingati sejarah perjuangannya. er masa wanita pas nyanyi lagu rentak gospel tu awat nik azizs senyap sahaja tak kata bida'ah pun. malah merestu mereka yang hadir dan melaksanakan program tersebut.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Artikel Tekini Media Kedah


Sumber Rujukan: Tutorial Create Recent Post Blogspot | Anastasyea Blog

Pisau Kedah Blog