pisaukedah@gmail.com

sekiranya anda mahu berkongsi maklumat atau menyumbangkan artikel sila emailkan kepada Pisau Kedah.-Terima Kasih- pisaukedah@gmail.com

Catatan Popular

Rakan di blog

Thursday, February 16, 2012

Warkah berduri untuk Azizan,MB Kedah yang di gelar serba tak tahu.

Warkah Emel dari pembaca untuk Azizan

Dalam suasana politik yang panas diseluruh negara, teringat saya (kalau tak salah) selepas PRU ke 10, dimana prestasi BN agak lemah apabila PAS dapat menambah jumlah kerusi DUN di negeri Kedah. Dengan jumlah kerusi yang bertambah, bertambahlah juga semangat PAS dinegeri ini.Dalam keghairahan menonjolkan semangat perjuangan PAS, beberapa isu telah diketengahkan.Diantara isu yang paling kontroversi ialah masalah mengaut pasir di Sungai Muda (sempadan Kedah dan Seberang Perai) dan perbekalan air untuk pertanian dari Ampangan Muda di Kedah melalui Sungai Muda ke kawasan pertanian (padi) di Seberang Perai.

Tetapi isu ini lenyap tanpa suatu keputusan muktamad antara kerajaan Kedah dengan Pulau Pinang. Tidak jelas di mata umum mekanisma yang digunakan bagi melenyapkan isu ini. Persoalannya adakah isu ini diselesaikan secara ADIL dan menguntungkan kedua-dua negeri terlibat atau masih menghantui mana-mana pihak.

Selain isu diatas, hasrat negeri Kedah untuk menerima "kepulangan" Seberang Perai ke Kedah juga menjadi perbualan rakyat Kedah pada ketika itu. Berbagai-bagai alasan dan persoalan diutarakan oleh rakyat Kedah. Ada yang lojik dan ada yang sekedar alasan saja.

Apa pun tidak ada usaha dan tindakan konkrit yang legal (seperti keputusan Dewan Undangan Negeri Kedah) atau badan-badan Perundangan lain yang sah yang dapat mewakili kerajaan negeri dalam mengembalikan Seberang Perai ke negeri Kedah.

Bukanlah niat saya untuk menyuburkan kembali hasrat ini dan menimbulkan persoalan dan masalah yang telah di KIV atau terlenyap begitu saja. Tetapi dengan kedudukan politik sekarang di Kedah dan P Pinang yang berada dibawah kuasa Pakatan Rakyat, rasanya pada pengamatannya lebih mudah diselesaikan isu-isu berkenaan. Kedah dan Pulau Pinang masing-masing mendapat keuntungan jika isu ini dapat dibawa berbincang dalam semangat Pakatan.

Apatah lagi di pihak Lim Guan Eng (P Pinang) terlepas beban berat yang beliau terpaksa hadapi iaitu politik P Pinang. Lim sedia maklum bahawa kekuatan musuh politiknya bertunjang di Seberang Perai.Kalau Seberang Perai sudah dikembalikan ke Kedah, kekuatan BN lumpuh di P Pinang. Lim boleh bernafas lega. Dari segi pembangunan Lim tidak perlu lagi mengongkosi perbelanjaan yang banyak ke Seberang Perai. Pendapatan dari pulau lebih dari mencukupi untuk perbelanjaan di pulau.

Segala hasil pulau boleh digunakan di pulau disamping mengukuhkan pengaruh politik Lim di pulau.Karenah penduduk Seberang Perai tidak lagi menghantui benak Lim.

Dato Azizan (MB Kedah) terpaksa terima penduduk Seberang Perai yang lebih sofistikated ke Kedah hasil pengaruh dan pergaulan mereka dengan penduduk P Pinang. Tetapi masalah ini tidaklah serumit yang dijangkakan apabila Anwar Ibrahim (Penasihat Pakatan) menjadi orang Kedah. Untuk makluman Anwar adalah BOSS Azizan. Politik Pakatan Rakyat akan lebih mantap.

Seperkara lagi Azizan boleh berbangga dapat "menawan" jaguh-jaguh UMNO seperti Pak Lah, Z Abidin (Pengerusi Perhubungan UMNO P Pinang) Musa Sheikh Fadzir (Timbalan pengerusi Perhubungan UMNO P Pinang, Nor Mohamad (menteri pusat) dan beberapa orang lagi jagoan BN dengan tidak payah mengadakan Pilihanraya Kecil tetapi hanya persefahaman dalam Pakatan
Rakyat. Ini baru politik gentleman.

Azizan tak payah melayan isu-isu Pelajar di gantung (AUKU),jalan rosak, sampah tak dikutip dan lain-lain isu kecil-kecilan. Azizan berjaya memulangkan sireh ke
gagang dengan sekali gus menawan jagoh-jagoh BN kebawah kuasa tadbirnya.

Barulah rakyat nampak Wibawa Panglima Sungai Limau yang selama ini dianggap lemah oleh musuh dan kawan.Kawan yang geli nak rebut kerusi MB akan lari masuk lubang cacing.

Apakah langkah ini sumbang?. Adakah ianya mustahil? Kalau Nik Aziz yang lebih "lama" dari Azizan pun menpunyai nafsu besar untuk membawa kembali Singapura kembali ke Malaysia, inikan pula Azizan dengan Seberang Perai. Apa beza Nik Aziz dengan Azizan? Sama-sama dalam Pakatan Rakyat, sama-sama Menteri Besar, sama-sama dalam PAS dan sama-sama berjiwa besar.Cuba dulu, pantang orang Islam berputus asa.

Tan Anak Laha
X-BTN

Published with Blogger-droid v2.0.4

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Artikel Tekini Media Kedah


Sumber Rujukan: Tutorial Create Recent Post Blogspot | Anastasyea Blog

Pisau Kedah Blog