pisaukedah@gmail.com

sekiranya anda mahu berkongsi maklumat atau menyumbangkan artikel sila emailkan kepada Pisau Kedah.-Terima Kasih- pisaukedah@gmail.com

Catatan Popular

Rakan di blog

Monday, December 31, 2012

Hot !!! Hadi Awang Kecut Teloq Dengar Penjelasan Menteri Penerangan



Kini sudah riuh satu Malaysia berkenaan amanat Presiden PAS, Haji Hadi Awang yang di buatnya pada tahun 1981 sehingga telah mengakibatkan Umat Islam di Malaysia berpecah sehingga ke hari ini. Bermacam tomahan yang telah di terima UMNO/BN sejak dari dahulu lagi sehingga ada dari kalangan ahli PAS masih menggangap sesiapa saja yang menyokong UMNO adalah kafir.

Untuk pengetahuan semua, sebenarnya isu amanat Hadi Awang kembali hangat adalah di sebabkan satu buku hasil penulisan seorang bekas ahli PAS dan bekas penulis Harakah, Zainon B Ismail atau nama penanya C.N Afghani yang bertajuk KAFIRKAH AKU .


Setelah Hadi Awang di hentam bertalu-talu dalam pelbagai media berkenaan isu amanat yang di lakukannya pada tahun 1981 supaya di tarik balik, Hadi Awang cuba menyelamatkan diri dengan hanya berdiam diri namun tindakannya itu bagai menambahkan lagi derita yang terpaksa di tanggung PAS untuk menghadapi PRU 13 kerana ramai pihak perlukan penjelasan dari Hadi Awang yang mengkafirkan UMNO kerana UMNO/BN mempertahankan Perlembagaan Malaysia yang di anggapnya sebagai perlembagaan penjajah.

Terbaru, akibat tidak tahan dengan desakan orang ramai supaya Hadi Awang menarik balik amanat itu, Hadi Awang cuba mengalih pandangan rakyat berkaitan isu berkenaan dengan mencabar Kementerian Penerangan memberi ruang kepadanya live di RTM dan TV3 untuk memperjelaskan isu berkenaan amanat yang di lakukan pada tahun 1981.

Bagi memberi ruang Hadi Awang memperjelaskan isu berkenaan, Menteri Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan, Datuk Seri Rais Yatim akhirnya tampil membuat kenyataan bahawa beliau bersedia memberi peluang kepada Hadi Awang bercakap di TV.

Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang akan diberi peluang memberi penjelasan mengenai amanatnya yang didakwa mengkafirkan Umno pada 1981, di Radio dan Televisyen Malaysia (RTM).

Menteri Penerangan Komunikasi dan Kebudayaan Datuk Seri Dr Rais Yatim berkata Abdul Hadi perlu memohon kepada kementerian mengenai saluran yang dipilihnya untuk memberi penjelasan itu.

"Pihak RTM boleh siarkan kenyataannya sekiranya kandungannya sesuai dan ada nilai berita. Tetapi pada masa yang sama, Abdul Hadi perlu memberi peluang kepada pihak lain memberi pandangan mereka kerana amanatnya ini telah dibuat pada 1981," katanya.

Beliau berkata demikian ketika ditemui pemberita selepas menyaksikan raptai sambutan Rumah Terbuka Malaysia Krismas dan sambutan Tahun Baru 2013 di Dataran Merdeka di ibunegara hari ini. Sambutan itu dijadual diadakan pada 31 Disember.

Rais berkata pandangan Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) dan mufti perlu diambil kira untuk mengetahui status amanat itu yang mengkafirkan Umno dari sudut akidah.
Lepas ni kita tengok beranikah Hadi Awang menerima pelawaan dari Menteri Penerangan, Datuk Seri Rais Yatim yang cuba memberi ruang kepadanya untuk memperjelaskan isu amanat yang di lakukannya itu sedangkan dalam surat khabar milik PAS pun, Hadi Awang tidak gunakan unuk memperjelaskan amanatnya itu.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Artikel Tekini Media Kedah


Sumber Rujukan: Tutorial Create Recent Post Blogspot | Anastasyea Blog

Pisau Kedah Blog