pisaukedah@gmail.com

sekiranya anda mahu berkongsi maklumat atau menyumbangkan artikel sila emailkan kepada Pisau Kedah.-Terima Kasih- pisaukedah@gmail.com

Catatan Popular

Rakan di blog

Friday, September 28, 2012

Akhirnya Terkantoi Juga Malaysiakini Mendapat Dana Yahudi


AIDCNews – 24/09/12 – Selepas lama mendiamkan dirinya, akhirnya Ketua Pegawai Eksekutif Mkini.dom, Premesh Chandran mengaku menerima sumbangan dana NED (National Endowment for Democracy) dalam penajaan portalnya itu.
Menurut Premesh, Malaysiakini menubuhkan Seacem pada tahun 2004 untuk membantu masyarakat sivil dan organisasi media dalam talian yang belum matang di Asia untuk menggunakan teknologi baru bagi menggalakkan kebebasan akhbar, hak asasi manusia dan demokrasi.
"Seacem telah melatih organisasi berkenaan tentang bagaimana hendak membina laman web yang lebih baik, meningkatkan keselamatan dalam talian, menggunakan media sosial, membangunkan produk video dan bidang-bidang lain yang berkaitan dengan media baru.
"Malaysiakini adalah laman web pertama seumpamanya di rantau ini dan Seacem adalah cara terbaik untuk kami berkongsikan kepakaran kami yang telah dibangunkan sejak 13 tahun lalu," kata Premesh dalam kenyataan media 21 September.
Premesh menjawab laporan media mengenai kontroversi berkaitan pembiayaan dana yang disediakan oleh NED yang beribu pejabat di Washington kepada kumpulan hak asasi manusia Suaram dan pelbagai kumpulan lain di Malaysia, termasuk Malaysiakini.

Dari kiri, Debbie Stothard (the Alternative ASEAN Network on Burma - Altsean-Burma), Steven Gan (Malaysiakini), Syed Azman (PAS), Tian Chua (PKR) dan Teresa Kok (DAP), dalam program World Movement for Democracy (WMD) anjuran NED di Turki

http://cima.ned.org/events/past-events/2009-events/blogosphere-of-influence
Portal itu turut melaporkan, Malaysiakini menerima geran bukan sahaja daripada NED tetapi juga dari penyumbang-penyumbang dana antarabangsa yang lain untuk menyokong projek-projek khas yang dijalankannya.

Selanjutnya baca http://www.anwaraidc.com/?p=27798

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Artikel Tekini Media Kedah


Sumber Rujukan: Tutorial Create Recent Post Blogspot | Anastasyea Blog

Pisau Kedah Blog